Home Ons kantoor Particulier Zakelijk Klantenservice Nieuws Premie berekenen
Steeds meer (financiële) schade door misbruik persoonlijke (bank)gegevens verkregen door "phishing"

Wat is phishing?
Phishing is het "vissen" naar uw persoonlijke gegevens. Dat kan via e-mail, telefoon of websites gebeuren. Criminelen doen dit om geld van uw bankrekening te kunnen stelen.

Wat kunt u zelf tegen phishing doen?
Gelukkig hebben de meeste mensen nooit last van phishing. Toch kunt u zomaar een phishingmail ontvangen die als 2 druppels water lijkt op een officieel bericht van uw bank of een overheids- of andere instelling. Realiseert u zich daarom goed: banken of andere instellingen vragen u NOOIT per e-mail (of telefoon) om uw persoonlijke gegevens. Denk hierbij aan:

  • Pincode (voor pinpas of creditcard)
  • Wachtwoord van online banking
  • TAN-codes
  • Creditcardnummer, CVC-code of geldigheidsdatum
  • Activeringscode voor uw TAN-functie
  • Uw geboortedatum
Gebeurt dit wel? Dan is de genoemde afzender niet de werkelijke afzender, maar is het een geval van phishing! Informeert u altijd eerst bij de genoemde afzender naar de herkomst of juistheid van het bericht. Wij adviseren daarnaast om een phishingmail als 'ongewenste e-mail' te markeren in uw mailprogramma. U kunt de phishingmail ook melden bij uw internetprovider, zodat de afzender geblokkeerd wordt.

Vijf tips om een phishingmail te herkennen
Uw bank of een overheids- of andere instelling vraagt u nooit om uw persoonlijke gegevens. U dient daarnaast extra alert te zijn als:

  1. U gevraagd wordt om op een link te klikken en/of persoonlijke gegevens door te geven (let wel, u logt nooit in via een e-mail).
  2. De e-mail niet aan u persoonlijk is gericht, maar begint met 'Beste klant' of 'Beste gebruiker'. Criminelen weten uw naam namelijk meestal niet.
  3. Het bericht in gebrekkig Nederlands is geschreven.
  4. De boodschap inspeelt op angstgevoelens, u moet bijvoorbeeld direct reageren anders wordt uw account stopgezet.
  5. De e-mail in uw spamfilter terecht komt.
Tot slot: twijfelt u, neem dan altijd contact op met de genoemde bank of instelling en voorkom veel kosten en ellende! Meer informatie vindt u op de website www.veiligbankieren.nl

Hoe staat u er (financieel) voor? Weet u het?

  • U heeft een hypotheek en u spaart voor aflossing; is dat voldoende of spaart u te veel of juist te weinig?
  • Zijn er mogelijkheden om de financiering/hypotheek van uw huis aan te passen of te veranderen?
  • Is de ooit door u afgesloten (leven/spaar/beleggings/overlijdensrisico) verzekering nog relevant of noodzakelijk?
  • Spaart u? Is uw huidige spaartegoed gegarandeerd en veilig?
  • Bent u van plan om een huis te kopen of te verkopen? Wat is dan financieel/fiscaal in uw situatie de beste oplossing?
  • U heeft een aandelenportefeulle die u slapeloze nachten bezorgt, wat is het alternatief?
Allemaal belangrijke vragen die Vink Verbeek kan beantwoorden. Ook als het gaat om inzicht te verkrijgen in (leven, spaar, beleggings, overlijdensrisico) verzekeringen die u ooit heeft afgesloten, bij ons of via een andere aanbieder. Wij hebben meer dan 20 jaar ervaring in het inzichtelijk maken van persoonlijke financiële en fiscale scenario's. Kortom, wij beantwoorden al uw vragen over uw huidige en toekomstige financiële (fiscale) situatie. Wellicht kunnen uw maandelijkse lasten (verantwoord) omlaag! Meer weten over de mogelijkheden en kosten, neem vrijblijvend contact op met Wilma Vink.

Mag een hotel/camping een kopie maken van mijn paspoort?

Formeel mogen Nederlanders hun paspoort/id-kaart niet afgeven, dus ook niet bij een hotel of camping. Vanwege mogelijke paspoortfraude mogen hotels en campings ook geen kopie maken van het paspoort.
Aan de andere kant is het voor campingeigenaren (vooral Oost-Europa) wettelijk verplicht een scan van de paspoorten van hun gasten in nationale databases te zetten. Tegenstrijdig!
Dit kun je het beste doen: laat de receptie je paspoortnummer noteren. Is dit niet voldoende, zorg er dan voor dat je een kopie hebt, waarop je burgerservicenummer (bij een paspoort ook de codelijn geheel onderin) en pasfoto is afgeschermd. Schrijf op de kopie ook dat het een kopie is, voor wie die is bedoeld en de datum waarop je de kopie afgegeven hebt.

Uw verzekeringen duurder? Laat ze checken

Over uw verzekeringen betaalt u geen btw, maar assurantiebelasting. Per 1 januari 2013 is het tarief daarvan omhoog gegaan van 9,7% naar 21%. Dat is een mooie aanleiding om uw polissen weer eens onder de loep te nemen. Kunt u zich beter, maar toch voordeliger verzekeren? Bijvoorbeeld met de Vink Verbeek Pakketverzekering. Door uw verzekeringen te combineren, kan uw korting oplopen tot maar liefst 10% en kunt u kostenloos per maand betalen!

De overheid wil al enige tijd de assurantiebelasting in lijn brengen met het hoge btw-tarief. In de afgelopen jaren is deze belasting daarom al wat omhoog gegaan. Met de stijging van 01-01-2013 is de gelijkschakeling met de btw in één sprong volledig gerealiseerd. Dat betekent dat uw verzekeringen duurder geworden zijn.

Doorlichten
Gemiddeld hebben Nederlanders acht verzekeringen gesloten. Maar niet over alle verzekeringen betaalt u assurantiebelasting. De zorgverzekeringen, levensverzekeringen, ongevallen-, invaliditeits- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen zijn belastingvrij. Toch heeft de verhoging van de assurantiebelasting in de meeste gezinnen tot hogere kosten aan verzekeringen geleid. Wellicht een mooie aanleiding om uw verzekeringen te laten checken door Vink Verbeek.

Waar letten wij bijvoorbeeld op?
-Passend maken. Verhuizing, andere baan, kinderen gekregen. Als er iets verandert in uw persoonlijke situatie, moeten vaak ook verzekeringen worden aangepast. Wij stemmen de dekking weer helemaal af op uw veranderde verzekeringsbehoefte.
-Oververzekering. Soms is een bepaald risico op meerdere polissen gedekt. Dubbel verzekeren is dubbel betalen. Wij halen de overlappingen er voor u uit.
-Onderverzekering. U kunt zonder het te weten onvoldoende verzekerd zijn, bijvoorbeeld omdat u een te laag verzekerd bedrag heeft afgesproken. Bij schade krijgt u dan maar een deel van de kosten vergoed. Wij zorgen ervoor dat u weer up-to-date verzekerd bent.
-Lagere premie. Verzekeraars passen regelmatig hun premies aan. Vink Verbeek Verzekeringen gaat na of u nog goed verzekerd bent voor de meest voordelige premie.

Wilt u uw verzekeringen laten doorlichten? Neem contact op met ons kantoor. Wij helpen u graag verder.

Voorgaande nieuwsbrieven nalezen, klik hier